Etusivu Historia Uutiset Jäsenille Liity kerhoon Yhteystiedot Enduro FAQ Kuvia
© rck ry
RCK ry
                                                                                                                     copyright Jouni Patjas 2003 ENDUROKILPAILUUN OSALLISTUVIEN TIETOISKU -------------------------------------------------------------------------------- Miksi tehdä tällainen sivu? Helpottaaksemme aloittelevien kuskien taivalta kohti ensimmäisiä endurokilpailuja. Tämä sivu on tehty 2013 sääntöjen perusteella ja uusia kysymyksiä ja parempia vastauksia tälle sivulle voi välittää sivujen ylläpitäjälle osoitteeseen rck.ry(at)luukku.com Kiitokset kaikille, jotka ovat auttaneet kehittämään sivua lähettäen kysymyksiä ja vinkkejä. -------------------------------------------------------------------------------- Mitä papereita tarvitsen osallistuakseni endurokilpailuun? * Ajokortin * Lisenssin * Rekisteriotteen, tai mikäli pyörä on punakilpinen, tarvitset siirtoluvan ja tullikaavakkeen. * Liikennevakuutuksen Kilpailijan tulee olla vähintään 16-vuotias ja omistaa voimassa oleva ajokortti, joka oikeuttaa moottoripyörän ajamiseen. Mikäli ajokortissa on tehorajoituksia, tulee moottoripyörän papereista käydä ilmi rajoitettu teho. Kun on lähdössä kilpailemaan, on ensimmäiseksi liityttävä Suomen Moottoriliiton alaiseen kerhoon, jonka jäsenenä olet oikeutettu anomaan kuljettajalisenssiä. Lisenssin voi ostaa joko koko vuodeksi, tai sitten kertalisenssin, joka on voimassa ainoastaan yhden kilpailun ajan. Kertalisenssi on kilpailukohtainen, eli sitä ei voi hankkia “varastoon”. Rekisteriotteen saat muutaman päivän sisään rekisteröidyn pyörän ostosta. Rekisteröimättömän pyörän omistajana sinun on tehtävä tullille ilmoitus ajoneuvon käyttöönotosta kilpailutarkoitukseen. Tätä paperia joudut näyttämään kilpailukatsastuksessa, sekä hakiessasi siirtolupaa kilpailua varten HUOM! Varmista, että saat leiman paperiin tullista ja kohta “Kilpailukäyttö edellä sanotun estämättä” on rastitettu!!! Liikennevakuutus on pakollinen endurossa, vaikka ajaisi vain huvikseen. Liikennevakuutuslain mukaan ajoneuvon omistajan on otettava liikenteeseen käytettävälle moottoriajoneuvolleen liikennevakuutus. Vakuuttamisvelvollisuus koskee myös ajoneuvon pysyvää haltijaa. Liikennevakuuttamisvelvollisuus perustuu liikennevakuutuslakiin ja - asetukseen. Näin ollen sillä, onko moottoriajoneuvo rekisteröity tai missä ajoneuvoa käytetään, ei ole merkitystä vakuuttamisvelvollisuuteen. Punakilpisessä kalustossa vakuutuksen nimi on maastoliikenneajoneuvovakuutus, eli sama kuin esim. moottorikelkoissa. Vakuutus on voimassa kaiken aikaa ja ei tunne seisonta-aikoja. Valkokilpisessä kalustossa on voimassa normaali liikennevakuutus. Vakuutuksen saa myös katsastuskonttorilta siirtoluvan kylkiäisenä ja silloin se on voimassa ainostaan siirtoluvan osoittamana aikana. On tärkeää, että varmistat vakuutusyhtiöstäsi, että vakuutuksesi näkyy Ake:n rekisterissä aktiivisena, kun olet menossa katsastuskonttorille hakemaan siirtolupaa. Mikäli vakuutuksesi ei näy heidän järjestelmissään, joudut ottamaan päiväkohtaisen vakuutuksen katsastuskonttorilta, vaikka sinulla olisikin maastoliikennevakuutus. Paperinen vakuutusote ei ole enää riittänyt todistamaan vakuutuksen voimassa oloa katsastuskonttoreilla. -------------------------------------------------------------------------------- Mikä on punakilpisen ja valkokilpisen enduropyörän ero? Punakilpinen on kilpailukäyttöön tarkoitettu moottoripyörä, josta ei ole maksettu ajoneuvoveroa maahantuodessa. Punakilpisellä pyörällä saa ajaa liikenteessä ainoastaan kilpailun aikana siirtokilvillä, jotka saa katsastuskonttorilta. Valkokilpisestä pyörästä on maksettu ajoneuvovero ja sillä saa ajaa vapaasti liikenteessä. Teknisiä eroja ei sinänsä samanmallisissa pyörissä ole. On toki muistettava, että kilpailuissa saa ajaa ilman peilejä ja vilkkuja, mutta kilpailun ulkopuolella ajettaessa on niiden oltava kiinni ja toiminnassa. -------------------------------------------------------------------------------- Mistä kilpailulisenssin saa? On olemassa koko vuoden voimassa olevia lisenssejä ja kertalisenssejä, jonka voi lunastaa kilpailuun ilmoittutumisen yhteydessä. Saadakseen lisenssin tulee kilpailijan todistettavasti kuulua johonkin Suomen Moottoriliiton alaiseen kerhoon. SML:n nettisivuilta saa lunastettua koko vuoden lisenssin, joka maksetaan myös samalla. Lisenssi tulee postissa kotiin noin kahdessa viikossa. Moottoriliiton sivuilta saa myös tarkempaa tietoa lisenssin hankintaa varten. Kertalisenssin saa lunastaa kilpailuun ilmoittautumisen yhteydessä Kalkku ry:n sivuilta. Kilpailupaikalla sinulle annetaan sitten paperinen kertalisenssi kilpailuaamuna. Muista pyytää seuraltasi todistus kuulumisesta Suomen Moottoriliitto ry:n jäsenkerhoon, joka on edellytys kertalisenssin saamiselle. -------------------------------------------------------------------------------- Mitä luokkia endurossa on ja mistä aloitetaan? Kuljettajat jaetaan luokkiinsa tasonsa ja kalustonsa kuutiotilavuuden perusteella.  A1,B1 ja C1-luokissa ajetaan 125 cc 2-tahtisilla ja 250 cc 4-tahtisilla pyörillä A2, B2, C2-luokissa ajetaan 140-250 cc 2-tahtisilla ja 290-450 cc 4-tahtisilla pyörillä. A3, B3, C3-luokissa ajetaan 290-500 cc 2-tahtisilla ja 475-650 cc 4-tahtisilla pyörillä. U20 luokassa ajetaan 125cc kuutioisilla pyörillä ja kuljettajan ika saa olla alle 20 vuotta. V40-luokassa ajavat 40-vuotta täyttäneet tai kauden aikana täyttävät kilpailijat ja vastaavasti V-50 luokassa ikäraja on 50 vuotta. Veteraaniluokissa on moottoritilavuus vapaa. D-luokka on naisten luokka, jossa myöskin moottorin koko on vapaa. K-luokka on niin sanottu kuntoluokka, josta ei julkaista tuloksia kilpailuissa. Suomen Mestaruuksia ratkotaan SM 1 (A1+B1), SM 2 (A2+B2), SM 3 (A3+B3) ja U20-luokissa. C-luokalla ei ole omaa SM tai Cup arvoa. Veteraaniluokissa, sekä D-luokassa ajetaan Suomen Cup tittelistä. Aloitteleva kuljettaja ajaa C-luokassa tai kuntoluokassa. C-luokasta noustaan kilpailumenestyksen kautta B- luokkaan ja B-luokasta on mahdollista nousta kauden aikana jopa A-luokkaan asti, mikäli kilpailumenestyminen siihen edellyttää. -------------------------------------------------------------------------------- Kuinka ilmoittaudutaan kilpailuihin? Kilpailun järjestäjät julkaisevat kilpailun lisämääräyksen, joka kulkee yleisesti kilpailukutsun nimellä.  Lisämääräyksestä ilmenee kilpailun päivämäärä, luokat, järjestävä kerho, reitin pituus, järjestäjän osoite ja muita kilpailun kulkuun olennaisesti liittyviä asioita. Kilpailuihin ilmoittaudutaan Kalkku ry:n sivujen kautta osoitteesta www.fin-enduro.com  Kalkun sivuilta löytyy myös kilpailun lähtöluettelot kilpailuiden lähestyessä, mikäli kilpailuiden järjestäjä ei ole pidättänyt itselleen oikeutta julkaista luettelo. Säköiseen kaavakkeeseen tulee niin omat, kuin pyöräsikin tiedot. Tärkeää on ilmoittautuessa merkitä rasti kohtaan KERTALISENSSI, jos aikoo ajaa kertalisenssillä kisassa. Mikäli ilmoittautumisen jålkeen tulee muutoksia, vaikka luokkamuutos, on kuljettajan otettava yhteyttä kilpailun järjestäjään selvittääkseen asian kuntoon jo ennen kilpailuaamua. ------------------------------------------------------------- Varusteet, jotka enduropyörässä pitää olla kilpailukatsastuksessa Enduropyörissä tulee olla ajovalot sekä jarruvalo, nopeusmittari ja  FIM hyväksytyt renkaat ja kiinteä seisontatuki. Moottoripyörän tulee tuottaa käyttämänsä sähkö sen omasta virtalähteestä. Moottoripyöristä saadaan poistaa kilpailun ajaksi liikenneministeriön poikkeusluvalla sallitut osat (esim.  vilkut ja peilit) Kuljettajalla tulee olla mukana katsastuksessa myös lakien mukainen suojakypärä. Tarkemmin lajisäännöistä löytyy tietoa Suomen Moottoriliiton sivuilta osoittessa www.moottoriliitto.fi -------------------------------------------------------------------------------- Kuinka AT-korttia luetaan ja miten aikataulu lasketaan? Endurossa käytetään joko normaalia AT-sääntöä, jossa koko kilpailun aikataulu on tiedossa  ennen lähtöä, tai sitten ns. rallisääntöä.  Normaalilla tyylillä ajettaessa erikoiskokeellekin on annettu "ihanneaika", joka sisällytetään aikataulua tehdessä siirtymä-aikojen sisään. Saat kilpailuaamuna kilpailutomistossa ilmoittautuessasi tulostetun AT-kortin itsellesi.  Siihen on aina merkitty numerosi, luokkasi ja lähtöaikasi yläosaan valmiiksi. Km kohdassa on merkitty AT-asemien välimatka kilometreissä ja aika kohdassa ihanneaika, jota tulee noudattaa kilpailun kuluessa. Koska ratamestari on määrittänyt reitille ihanneaikataulun, täytyy kuljettajan jo ennen lähtöä tarvittaessa laskea itselleen oma aikataulu, tai siis laskea milloin täytyy olla seuraavalla AT-asemalla. Kuljettajan täytyy olla tarkalleen oikealla minuutilla asemalla, jossa korttiin merkataan aika. Kalkku Ry:n ajanottojärjestelmää käytettäessä aikakortissa on valmiiksi aika, jolloin kuljettajan täytyy olla seuraavalla AT-asemalla. Samoin kyseistä järjestelmää käytettäessä saat jokaiselta asemalta uuden tulosteen, jossa näkyy seuraavan At-välin tiedot Kuskin kannattaa merkitä alkuperäisen At-kortin tiedot esim teipille  joka on helppo laittaa näkyvään paikkaan pyörässä. Tästä teipistä voit yhdellä silmäyksellä aina tarkastaa seuraavan aikasi helposti, eikä tarvitse etsiä pikkulappuja mahdolisessa kiiretilanteessa. Kortti kannattaa suojata kastumiselta, sillä kuskin vastuulla on kortin lukukelpoisena pysyminen, jos kilpailussa käytetään koko kilpailun ajan mukana pidettävää at-korttia. Tämän kortin voi vaihtaa millä tahansa AT-asemalla uuteen, jos alkaa vaikuttamaan siltä, että kortti nuhjaantuu kelvottomaan kuntoon. Esimerkkinä tämä: kortissa on lähdöstä AT2:lle matkaa 20 km ja aika 45 minuuttia. Tuo 45 minuuttia lisätään omaan lähtöaikaan, eli jos lähtösi on 10.15, tulee sinun olla AT2:lla 11.00. AT3:lle on matkaa 35 km ja aikaa 75 minuuttia, joka on taas lisättävä tuohon 11.00, eli 12.15 on aikasi AT3:lle. Samalla kaavalla korttia luetaan maali AT:lle saakka. tosin maaliin saa tulla etuajassakin ilman virhepisteitä. On tärkeää muistaa, että jos saat AT-pisteitä jostain asemalta, täytyy aikataulusi laskea uudestaan, koska muuten pisteet kertautuvat. Eli jos tuletkin AT2:lle 5 minuuttia myöhässä, täytyy koko loppupäivän aikoja muuttaa 5 minuuttia myöhemmäksi! Rallisääntö on poikkeava siten, että erikoiskoe ei sisälly AT-aikaan. Maastokokeen jälkeen saat AT-asemalta ajan korttiin, siirtymälle on annettu ihanneaika, joka lisätään korttiin merkattuun aikaan. Laskettuasi ajat yhteen, saat  ajan jolloin sinun täytyy mennä seuraavalle at-asemalle. AT-asemat ovat aina ennen ek:n lähtöä ja heti maalin jälkeen. Rallisäännössä on siis mahdollista menettää ek:lla aikaa, mutta ei tarvitse kaahata siirtymällä saadakseen aikataulusta kiinni, koska AT-aika lähtee juoksemaan vasta ek:n maalista. -------------------------------------------------------------------------------- Mistä tarkempaa tietoa säännöistä ja kilpailuista Lajisäännöt, lisenssit, kerhojen yhteystiedot, lajiryhmän tiedotukset. Suomen Moottoriliitto ry www.moottoriliitto.fi Kilpailuihin ilmoittautumiset, kilpailuiden lisämääräykset, kertalisenssin hankinta, tulokset: Kalkku ry www-fin-enduro.com Kilpailuiden uutisointi ja esittely, lajiryhmien tiedotus, kilpailijoiden esittelyjä:SML enduro www.smlenduro.fi Enduro uutisten ykköspaikka internetissä: X-Racing www.xracing.fi ---------------------------------------------------------------------------------   Sinun esittämäsi kysymys Jokin jäi varmaankin askarruttamaan mieltäsi, laita kysymys ylläpidon meiliosoitteeseen, niin vastaamme kysymykseesi täällä. Tämä siksi, että muitakin varmaan vaivaavat samat kysymykset, joita en nyt tänne huomannut laittaa. Osoite on rck.ry(at)luukku.com
FAQ
Enduro FAQ